Nieuws

Alette Peters in één keer geslaagd voor haar rijbewijs

Alette je reed vandaag “de sterren van de hemel”. Je had zeker niet de makkelijkste route en het Takenhofplein ging prima. Dik verdiend dus en goed gedaan. Geniet ervan en heel veel succes met je opleiding in Tilburg.

Hieronder de reactie van Alette over de rijschool:

“Fijne rijschool met aandacht voor je eigen ontwikkeling. Het leren in stapjes zorgde ervoor dat ik alles goed onder de knie kreeg en ik me beter kon focussen, daarnaast ben ik uiteindelijk in 1 keer geslaagd!”

Posted in: Geen categorie

Leave a Comment (0) →

Maurice Vermeulen is de eerste keer geslaagd voor zijn rijbewijs

Je vond het heel spannend, maar je hebt het heel goed gedaan. Tot je 18de nog even onder begeleiding i.v.m. 2todrive  en dan alleen op pad. Heel veel plezier ermee en veel veilige kilometers toegewenst.

Hieronder de reactie van Maurice over de rijschool:

“Ik ben tevreden over de lessen. Alle lessen zijn nuttig vooral de route naar Venlo. Tijdens de lessen word er goed aandacht besteed aan het onderwerp dat er word behandeld.”

Lees hier voor meer reacties.

Posted in: Geslaagd bij Leswereld

Leave a Comment (0) →

Verkeer in Nederland: te veel regels en structuur?

Wat is nou beter om het verkeer veiliger te maken, veel regels en veel structuur of weinig regels en weinig structuur?

In dit stuk probeer ik antwoorden te vinden op de bovenstaande vragen.

Regels-regels-regels

In Nederland kennen we (veel) regels en structuur om het verkeer in goede banen te leiden. Recent was zelfs in het nieuws dat heel veel verkeersborden weggehaald zouden kunnen worden, omdat deze voor verwarring zouden zorgen. In andere landen is dit veel minder of zijn er bijna geen regels. De vraag is, wat is beter? Moet je vertrouwen op verkeersregels en structuur in de weginrichting of moet je juist vertrouwen in het tegenovergestelde zonder vast kader en zodat je iedereen extra goed in de gaten houdt.

Hmm, lastig. In ieder geval is het zo dat in ruim 90% van alle ongevallen veroorzaakt worden door de mens. Als dit de grootste veroorzaker is van ongevallen in het verkeer, vraag ik me af of veel regels niet juist averechts werkt.

Indonesië

Bekenden van mij zijn recent in Indonesië op vakantie geweest. Prachtige verhalen wat voor geweldig land dit wel niet is. Ook over de wegen en het verkeer, waren ze vol verhalen. Slecht wegdek met kuilen en gaten erin. Het lijkt erop dat iedereen maar wat doet in het verkeer. Als het vast staat op een kruispunt, dan kruipt een ieder voorzichtig opzij. De claxon heeft in dit land een hele andere functie. Niet zozeer waarschuwen, maar eerder: “laat mij er eens langs”. Iedereen houdt iedereen in de gaten, maar ja als de mens faalt gaat dit dan wel goed? Aan de andere kant, in Nederland zijn ook veel mensen die zich niet/nauwelijks aan de regels houden. Wat heb je dan aan regels?

AnaarB

Hieronder staat een filmpje van het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid), in dit filmpje wordt verteld dat we zouden moeten streven naar een slachtoffervrij verkeerssysteem. Welke zaken er geregeld moeten worden om veilig van A naar B te verplaatsen.

De vraag blijft natuurlijk dat je van alles kunt regelen aan regels en structuur, maar zolang de mens niet gemotiveerd is zich te houden aan de regels en structuur heeft het misschien allemaal geen zin. Kijk nou eens naar het gebruik van alcohol of drugs, ik denk dat iedere bestuurder best wel weet dat rijden in het verkeer en het gebruiken van alcohol of drugs niet samen gaan. En toch zie je nog steeds dat bestuurders het doen. Och, een paar biertjes moet kunnen of ik heb goed gegeten, of sterker nog in de auto moet je niet drinken, maar je moet eens kijken hoeveel bestuurders dronken op de fiets stappen. Het toegenomen gebruik van de telefoon gebruik in het verkeer. Ik kan mij niet voorstellen, dat een bestuurder die vaak de telefoon gebruikt in het verkeer, niet merkt dat dit hem/har wel degelijk afleid van zijn of haar taak. En toch neemt het gebruik van de telefoon hand over hand toe. De behoefte om “niets te missen” is blijkbaar sterker dan gezond verstand. Ik wil hier niet meneer pastoor gaan uithangen, maar in de Nederlandse cultuur vinden velen dat je best kunt drinken en dan op de fiets stappen. Och, dat is altijd nog beter als in de auto stappen.

Conclusie

De vraag waar ik mee blijf zitten is dan ook, wat kunnen we doen om het verkeer veiliger te maken? Moet je juist meer regels maken en de wegen anders inrichten? Of moet je juist je richten op de mens (de bestuurders) zelf? Door goede voorlichting en daar waar nodig ook een redelijk boete systeem om gedrag bij te sturen. Naar aanleiding van dit stuk heb ik contact gehad met Dr. Letty Aarts van het SWOV, o.a. specialist op het gebied van snelheid en verkeersveiligheid, wegontwerp en gedrag. Zij gaf aan, ik citeer:

“…De ervaringen van een toerist kunnen veel indruk maken, maar hoeven niet een representatief beeld te geven van de totale werkelijkheid in een land. In ieder geval tonen de cijfers van het aantal verkeersdoden aan dat landen met een chaotisch verkeersbeeld een lager veiligheidsniveau hebben (Indonesië b.v 15,3 verkeersdoden/100.000 inwoners) dan landen zoals Nederland (3,4 verkeersdoden/100.000 inwoners). Zie b.v. het WHO-rapport over verkeersveiligheid uit 2015”

Dus als je puur naar de cijfers kijkt, dan zou je kunnen aannemen dat, het in Nederland veiliger is dan in Indonesië. Hmm, ….ik hoor graag wat jullie hiervan vinden.

Tom Luijten, december 2018

Bronvermelding:

Treat, J. R., Tumbas, N. S., Mcdonald, S. T., Shinar, D., Hume, R. D., Mayer, R. E., … Castellan, N. J.

(1979). Tri-level study of the causes of traffic accidents: Final report. Volume I: Casual factor tabulations and assessments. PsycEXTRA Dataset. doi:10.1037/e488172008-001

Persvoorlichting SWOV. “DV3 – Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030.” Online video clip.

YouTube. Youtube, 24 Apr. 2018. Web. https://youtu.be/eWUz156miRM

Duivenvoorden, C.W.A.E., Goldenbeld, C., Weijermars, W.A.M., Bos, N.M., Groot-Mesken, J. & Stipdonk,

H.L. Monitor beleidsimpuls verkeersveiligheid 2015: Onderzoeksverantwoording . Den Haag, Netherlands.

Posted in: Blogs van Tom

Leave a Comment (0) →

Amy Wise geslaagd voor haar rijbewijs

Amy van harte gefeliciteerd met het behalen van je rijbewijs, goed gedaan. Je hebt erg goed gereden ondanks de moeilijke route. Veel plezier met je rijbewijs. Succes met het afronden van je VWO opleiding veel plezier met je nieuwe opleiding in Eindhoven.

Hieronder de kort maar krachtige reactie over Leswereld:

“Hard werken maar wel resultaten”

Posted in: Geslaagd bij Leswereld

Leave a Comment (0) →

Tips om de auto winterklaar te maken.

De winter doet langzaam zijn intrede in Nederland. De dagen worden korter. Of je nu straks voor de zomertijd of voor de wintertijd bent. Dat het kouder zal worden, daar ben ik zeker van.

In dit stuk wil ik jullie graag wat praktische tips geven om de auto winterklaar te maken. Ik realiseer me dat de onderstaande lijst nooit volledig is of af is. Hier heb je wat tips om de winter in te gaan.

  1. Bevroren ruiten
  2. Vocht in de auto
  3. Oliepeil
  4. Koelvloeistof
  5. Banden (Reservewiel)
  6. Rubbers
  7. Accu
  8. Verlichting (reserve lampjes)
  9. Deken + nood jas
  10. Onderhoud
  11. Weersvoorspellingen
  12. Grip en sliptraining

Bevroren ruiten

Nu dat de nachten heel erg koud worden en dat het gaat vriezen, zullen je ramen regelmatig bevroren zijn, dus moet je krabben en dat is geen fijn klusje. Waar moet je op letten? Zorg er in ieder geval voor dat alle ramen rondom de auto ijsvrij zijn. Het niet of deels ijsvrij maken kan een behoorlijke boete opleveren. Ramen niet ijsvrij, dit kan een boete opleveren van € 230,00. Als je spiegels bevroren zijn, kan dit nog een extra boete opleveren van € 140,00. Dit kan samen oplopen tot € 370,00.

Er zijn natuurlijk verschillende manieren om het ijs te verwijderen:

Ouderwets krabben met een ijskrabber

Let op en voel regelmatig of er green ‘bramen’ op de krabrand zitten, dit kan behoorlijke krassen geven.

Afdekscherm of deken

Je kunt natuurlijk een afdekscherm of een deken over de ramen heen leggen. Dit is zeer effectief. Maar ja waar laat je het dan als je het eraf haalt. Leg het niet in de auto, dan wordt de auto heel vochtig.

Ruitontdooier

Dit spul is op verschillende adressen te koop. Het werkt goed, het nadeel is dat de ramen er heel vet van worden.. Als je deze bij een bekende discounter koopt, werkt deze prima.

Kachel

Voor de mensen die een beetje lui zijn – ik moet bekennen dat ben ik soms ook – dan kan je een draagbaar kacheltje in de auto plaatsen en binnen vijf minuten zijn de ramen schoon. Even met een doek droog maken en “klaar is Kees”, uhm…Tom.

Tja, wat over blijft zijn natuurlijk de mensen die een garage hebben, dat is pas luxe. Nooit meer krabben.

Vocht in de auto

Last van vocht in de auto? Ga op zoek naar de oorzaak. Misschien is er ergens een lekkage. Hoe dan ook, naar mate de auto ouder wordt, sluiten de rubbers van de ramen en deuren minder goed af. Hierdoor kan vocht de auto binnen dringen. Een vochtvreter onder één van de voorstoelen kan oplossing bieden. Let op: zet deze goed vast, dat deze bij eventueel sportief bochtgedrag niet omvalt. Ikzelf probeer het gebruik van de airco tot een minimum te beperken. Sinds ik in de wintermaanden minder de airco gebruik, heb ik minder last van vocht.

Oliepeil

Controleer regelmatig het oliepeil van de auto. Bij voorkeur iedere maand of voor een grote rit. Check het oliepeil bij voorkeur met een koude motor en op een vlakke ondergrond.

Koelvloeistof

Controleer of het reservoir van de koelvloeistof juist op pijl is. Om zeker te weten of het niet bevriest, laat het even controleren door een garage. Dit voorkomt dat de vloeistof bevriest.

Banden

Controleer regelmatig je bandenspanning en je proefiel-diepte van je banden. Bij voorkeur iedere maand of voor een grote rit. Vergeet niet de bandenspanning van je reservewiel te controleren.

Tja, nu het verhaal over winterbanden. Wel of niet doen. Hier is regelmatig veel over te doen. Toch blijkt dat bij winterse omstandigheden onder de -7 graden, vaak winterbanden veiliger zijn.

Rubbers

Om te voorkomen dat je rubbers van de deuren vastvriezen, kun je deze preventief insmeren. Er is niets vervelender dan bijvoorbeeld via de achterklep  –  als je deze hebt – in de auto te stappen. Je kunt hiervoor talkpoeder, een beetjes vaseline of een speciale stick gebruiken die je bij de betere autoshops kunt kopen.

Accu

Zorg ervoor dat je accu in orde is. Een accu gaat gemiddeld drie tot zes jaar mee, afhankelijk van het gebruik. Laat de accu als deze meer dan drie jaar oud is, regelmatig een keer doormeten bij een garage. Dan heb je meer zekerheid dat de auto ook echt start als er strenge vorst is. Kijk ook regelmatig of de accu poolen niet geoxideerd zijn. Hierdoor kan de auto ook slecht starten.

Verlichting (reserve lampjes)

Het valt mij op dat in de herfst en de winter vaak de verlichting van de auto’s die ik tegen kom niet goed zijn. Controleer daarom regelmatig je verlichting of alles werkt. Leg in de auto een doosje met reserve lampjes. Mocht er onderweg een keer een lampje stuk gaan, dan kun je deze gelijk zelf vervangen. Let op, ook met verlichting die niet goed is kun je forse boetes krijgen. Daarnaast is het prettig dat niet alleen jijzelf, maar ook andere weggebruikers jou goed kunnen zien.

Deken + nood jas

Ga je ver van huis, neem altijd een jas mee en een deken in de auto is geen overbodige luxe.

Onderhoud

Laat je auto regelmatig controleren en zorg voor tijdig onderhoud. Veel dingen kun je zelf, maar sommige zaken blijft vakwerk.

Weersvoorspellingen

Ga je op pad kijk van te voren even wat de weersvoorspellingen zijn. Bij bijzondere omstandigheden wordt met kleurcodes aangegeven of het wel of niet verantwoord is om de weg op te gaan.

Code groen: geen bijzonderheden

Het verwachte weertype geeft geen aanleiding voor het uitgeven van een waarschuwing

 Code geel: wees alert

Er is mogelijk kans op gevaarlijk weer. Dit zijn weersituaties die in Nederland vaak voorkomen waarbij het raadzaam is op te letten, met name als men onderweg is. Code geel kan 48 uur voordat het weerfenomeen optreedt, worden uitgegeven. De zekerheid is minstens 60 procent.

 Code oranje: wees voorbereid

Er is grote kans op gevaarlijk of extreem weer waarbij de impact groot is en er kans is op schade, letsel of veel overlast. Dit kan heel lokaal zijn. Code oranje kan 24 uur van tevoren worden afgegeven als de kans op extreem weer 60 procent of meer is.

 Code rood (weeralarm): onderneem actie

Dit is een weeralarm waarbij extreem weer een grote impact op de samenleving heeft. De weersituatie kan voor zoveel schade, letsel en overlast zorgen dat het maatschappij-ontwrichtend kan zijn. Dit kan heel lokaal zijn. Code rood wordt op zijn vroegst 12 uur uitgegeven voordat het weerfenomeen zich voordoet.  Code rood kan ook uitgegeven worden als er een kleine kans is op een extreme weersituatie, maar de veiligheidsrisico’s groot zijn.

Bron: https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/knmi-waarschuwingen

Grip en antisliptraining

Geen overbodige luxe, zeer nuttig en ook leuk om te doen is een Grip en sliptraining. Tijdens zo’n training leer je om verschillende situatie de controle te houden over de auto. Ik heb deze training al een aantal keren gevolgd en ik kan met een gerust hart zeggen, dat ik al vaak situaties tegen ben gekomen waar de training goed van pas is gekomen. Mocht je dit overwegen, adviseer is altijd de dag cursus, hier heb je het meeste aan.

Zoals gezegd, realiseer ik me dat de onderstaande lijst nooit volledig of af is, dus heb je tips laat het weten.

Posted in: Blogs van Tom

Leave a Comment (0) →

Kan een rijopleiding aangepast worden aan bijvoorbeeld ADD, ADHD of autisme?

Aangepaste rijopleiding

Natuurlijk kan de rijopleiding aangepast worden. Sterker nog rijschool Leswereld is gespecialiseerd in het begeleiden en opleiden van kandidaten met bijvoorbeeld ADD, ADHD of autisme.

Het begeleiden en opleiden van kandidaten met deze diagnose, vraagt net een iets andere aanpak dan andere kandidaten. Om een praktijkexamen bij het CBR te mogen afleggen, zal er eerst een speciaal traject afgewerkt moeten worden. Dit bestaat uit een:

  • medische keuring
  • het opstellen van een rapport door een gespecialiseerde en onafhankelijke arts
  • beoordeling van het rapport door een arts van het CBR en
  • het afleggen van een praktische rijtest.

Aan de hand van het bovenstaande kan bepaald worden of het haalbaar is voor de kandidaat wel of niet het rijbewijs te halen.

Ervaring Leswereld

Door de jarenlange ervaring kan Leswereld al in een vroeg stadium adviseren of het haalbaar is om een rijbewijs te halen. Al dan niet met wat aanpassingen, bijvoorbeeld een auto met een automatische versnelling.

Hoe werkt het?

Bij de opleiding wordt gebruikt gemaakt net als bij de regulieren rijopleiding van de Rijopleiding in stappen lesmethode kort RIS. De opbouw van deze lesmethode is net iets anders, zodat de kandidaat goed voorbereid wordt op de rijtest. Bij de begeleiding wordt speciale documentatie uitgereikt die de kandidaat en ouders (verzorgers) kan helpen om de weg te vinden in het speciale traject. In de documentatie staat beschreven welke stappen de kandidaat moet doen om uiteindelijk de rijtest te mogen afleggen. Voor deze extra documentatie en ondersteuning worden geen extra kosten in rekening gebracht. Rijschool Leswereld is van mening, dat voor een ieder die het zou kunnen, het mogelijk zou moeten zijn om het rijbewijs te halen. Daar waar ik kan, ben ik dan ook zeker bereid om mij extra in te zetten.

Mochten er naar aanleiding van dit stuk vragen zijn, aarzel dan niet en neem gerust contact met mij op.

Posted in: Blogs van Tom

Leave a Comment (0) →

Jille Luhulima is de 1ste keer geslaagd voor haar rijbewijs!

Jille loon naar hard werken. Je hebt het fanatisch gedaan en gelijk de 1ste keer.
Veel plezier met je rijbewijs en nu snel een autootje kopen en veel kilometers maken.

Hieronder de reactie van Jille over de rijschool:

“Erg fijne rijschool. Tom snapt precies wat je nodig hebt om zelfverzekerder te kunnen rijden. De lesmethode was overzichtelijk en duidelijk. Ik raad eenieder Tom aan”.

Posted in: Geslaagd bij Leswereld

Leave a Comment (0) →
Page 1 of 9 12345...»
1
×
Leswereld is via Whatsapp te bereiken
op werkdagen van 8:00 - 21:00 uur en
op zaterdagen van 8:00 - 17:00 uur.